måndag 9 november 2015

Ett Expertsutlåtande om Per Mobergs Skärbräda

Jag upplyser min lillebror om att Per Moberg säljer en premium skärbräda i ek för 3995kr.
Ni tänker big deal, men han är ingen vanlig lillebror utan han har nämligen superkraften att vara händig. Han har ägnat några år av sitt liv åt att bli möbelsnickare. Nu pluggar han till någonting annat, men jag råkar äga en och annan fantastiskt stilig skärbräda min lillebror har tillverkat.
Min lillebrors reaktion:
"...vilka överpriser
tillverkningskostnad runt 10kr"Vi ger oss in i en kortare spekulativ diskussion om vilka levnadsförhållanden, livsval och konsumtionsmönster ett sådant överpris upprätthåller.

Jag skickar en uppdatering till min bror

Min lillebror skickar ett långt svar om valet av ytbehandling:
"vill inte uttala mig om ytbehandlingen på hans bräda men det optimala enligt min erfarenhet är ett par lager linolja (linolja härdar och skapar en annan typ av yta än andra oljor) sen om man vill ha ännu mer glans så kan man lägga på ett lager med bivax blandat med carnuabavax upplöst tillsammans med paraffin olja. (paraffin oljan är till för att göra det hela mer lättarbetat, samt är ofarlig både att äta och när det gäller brandrisk.)utan paraffinoljan får man en vaxblandning som är att likna med bakelit i konsistensen"

Tänk att känna och vara släkt med nån som vet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar