fredag 13 januari 2017

Nyårslöftet: Det kulturella skyltfönstret

I mitt statusflöde under nyårsdygnet dyker den upp, statusen som sticker ut, hon har klarat sitt mål att läsa hundra böcker på ett år.
Eftersom jag alltid sett mig själv som en läsande människa och att jag under 2016 hade en stark läsupplevelse när jag läste Joe Abercrombies sex böcker i hans "First Law" serie tänker jag att jag kan ju också göra det. Alltså att sätta upp ett nyårslöfte om att läsa mycket böcker nästa år.
Så jag går med i communityn, sätter 80 böcker som mål eftersom jag tänker att jag är en 20% sämre läsare än hon som statusuppdaterat och som hade satt 100 böcker som mål.
Sen går det några dagar och man börjar fundera 80 böcker det är ju ändå ganska många böcker som ska ta tid från min andra hobbies (främst retro-gaming och pickling), jag loggar in och tänker att jag ska ändra målet men jag förstår inte hur man gör.
Det har gått 11 dagar och jag kan lägga in en bok som jag "läst" (en faktabok om en hedgefond jag piratade ner som ljudbok och lyssnar på samtidigt som jag spelar ett kontrafaktiskt paradox-spel).
Jag lägger in och tänker att jag kan känna mig duktig
"You read 1 book, your 1 book behind" hälsar läscommunityn goodreads tillbaka.
Ångesten kommer över en, man sätter sig och läser en 200sidig pocket om livet för en litteraturprofessor i amerikanska mellanvästern vid förra sekelskiftet, med en viss panik över att man måste hinna läsa ut den innan systembolaget stänger för helgen.
Nånstans i boken, ungefär när professorn misslyckas med att omvandla sitt äktenskap till erotisk kärlek, inser jag att hela den här goodreads är ju egentligen som life-sum.
Life-sum är en app för dig som vill gå ner i vikt, ett annat vanligt nyårslöfte, i vilken man matar in ett mål om viktnedgång och hur mycket man väger. Sen för man in alla kalorier man stoppar i sig och alla motion man gör under en dag. Sen sitter man och stirrar i skärmen när man ska lägga sig och ser att man har 200kalorier kvar av dagen och så springer man snabbt över till affären och handlar snask för sina bonus-kaloroier. 
Men nu ligger jag ju inte på bonus av mitt läslöfte, eftersom jag inte kan ändra mitt löfte, så hetsläser jag en bok jag vill lägga ifrån mig och skriva ett blogginlägg om hur meningslös min vardag har blivit.

Här kan man följa min kamp för att nå 80 böcker:
https://www.goodreads.com/review/list/63536042

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar